Select Page

V šolskem letu 2019/20 bo v okviru Tedna možganov 2020, ki ga prireja društvo SiNAPSA, slovensko društvo za nevroznanost, potekal sedmi natečaj z naslovom Nevidne niti. K sodelovanju vabimo vse učenke in učence osnovnih in srednjih šol.

Tema natečaja

Letos se natečaj spogleduje s temo odnosov – kakšne vrste odnosov poznamo? Zakaj so odnosi pomembni in potrebni v našem življenju? Kakšno bi bilo življenje, če ne bi spletali odnosov s soljudmi? Kaj bo z našimi odnosi v prihodnosti in kaj se z odnosi že dogaja ob vse večjemu razvoju tehnologije, socialnih omrežij in umetne inteligence? Kaj vse to pomeni za naše možgane? Do kakšnih odnosov prihaja znotraj možganov in med sestavnimi celicami možganov, kot so nevroni in glia celice?

Ker delimo natečaj na 4 starostne skupine, smo za vsako od teh pripravili 4 različne zgodbe. Vsaka od zgodb naj bi spodbudila razmišljanje o možganih in odnosih znotraj njih ter kako odnosi v vsakdanjem življenju vplivajo na razvoj naših možganov. Osredotočite se torej na možgane – na njihovo delovanje, izgled, ali pa širšo funkcijo v družbi in prihodnosti. Bodite drzni in razmišljajte drugače, želimo videti čim več izdelkov, ki nas bodo presunili s svojo izvirnostjo in nam odprli oči z razmišljanjem izven ustaljenih okvirjev.

Zgodba za srednjo šolo:

Topel poletni večer je, piše se leto 2067. Jakob se še zadnjič pogleda v ogledalo, nekoliko popravi lase in se samozavestno nasmehne. Ravnokar je opravil trening v fitnesu, skočil pod tuš in se nadišavil s kolonjsko. Zadovoljen je. Misli, da je pripravljen in da bo naredil dober vtis. Danes gre namreč na prvi zmenek z dekletom, s katerim se pogovarjata že dober mesec. Predstavil mu jo je njegov prijatelj Luka, po tem ko mu je parkrat povedal, da se počuti osamljeno in si želi dekle, a ni kakor ne sreča tiste prave. Z Ano pa se neverjetno ujameta. Oba imata rada isto hrano, imata iste interese in pričakovanja glede prihodnosti.

Jakob pograbi lahko jakno in skoči v transportno napravo. Ta ga v manj kot sekundi pripelje pred vhod restavracije. Vseeno je nekoliko pozen, saj Ana že stoji pred vhodom in ga čaka. Jakobu zastane dih. Lepa je, visoka, svetlolasa in pozdravi ga s prijetnim nasmeškom, ki razkrije vrsto popolnih belih zob. Skupaj stopita v restavracijo in prijazni natakar ju pospremi do njune mize v separeju.

Pogovor hitro steče, med njima je takoj čutiti vzajemno privlačnost. Jakob kar ne more verjeti, kako gladko in lahkotno teče zmenek. Prepričan je, da je spoznal sorodno dušo. Ana predstavlja uresničitev vseh njegovih pričakovanj, v njej vidi vse, kar bi si lahko pri dekletu želel. Je neizmerno lepa, nasmejana, pametna, z zanimanjem posluša, kar ima povedati in daje duhovite komentarje. Pa še za isti nogometni klub navija!

Njun večer se bliža koncu in se odpravita proti Aninem domu. Ko hodita z roko v roki na poti Jakob zagleda letak z oglasom na katerem piše: »Ste osamljeni in želite družbo? Pojdite na zmenek z Ano, najnovejšim robotom, ki izgleda in se obnaša popolnoma enako kot človek. Imeli boste občutek, da ste našli sorodno dušo.«. Jakob zastane in otrpne. Ne ve več kaj čuti in kaj naj si misli.

Izhodišče za diskusijo in oblikovanje ideje za ustvarjanje

  • Kako mislite, da se je zgodba nadaljevala?
  • Je možno robote imeti rad? Bi bili zmožni ljubiti robota, za katerega vemo, da ne more občutiti istih čustev kot mi in da je zgolj sprogramiran, da nam ustreže, ali pa bi podvomili tako kot Jakob?
  • Ali pa morda Ana dejansko lahko čustvuje in ljubi? Bo možno v prihodnosti robote sprogramirati tako, da bodo tudi oni občutili tako kompleksna čustva kot je ljubezen? V naših možganih sodeluje mnogo struktur in procesov, ki so odgovorni za to, da čutimo ljubezen ali privlačnost do sočloveka – kateri so ti mehanizmi in kako bi jih lahko imitirali s pomočjo tehnologije v robotih?
  • Smo obsedeni s popolnostjo in nas bo to vodilo do tega, da bo ljubezen do popolnih robotov, ki ustrežejo vsem našim željam zamenjala pravo stvar – pristne odnose s sočlovekom? Pogosto pravimo, da nekoga ljubimo kljub njegovim pomanjkljivostim, napakam. Kaj pa če bi bil ta človek popoln in bi zadostil vsemu, kar smo si kdaj želeli? Bi nam to res ustrezalo, je to formula za uspeh ali za poraz?
  • In pa ali so roboti naša rešitev za vse večjo osamljenost ljudi, zlasti starejših? Bodo v prihodnosti roboti lahko nadomestili pristen odnose s sočlovekom, ali pa so ti preveč kompleksni, da bi jih tehnologija lahko poustvarila?

S svojim izdelkom poskusite odgovoriti na eno ali več zastavljenih vprašanj. Lahko pa so vam vprašanja samo kot opora in navdih za kreativen izdelek.

Rok za oddajo in način oddaje

Zaradi prostorske stiske, bomo letos izdelke otrok morali prejeti virtualno. Da še zmeraj lahko ohranimo široko paleto izbora ustvarjalnih metod in tehnik, prosimo mentorje, da poslikate, skenirate ali posnamete izdelek/izdelke vaših učencev ter jih kot prilogo pošljete na naš elektronski naslov. Tako bodo izdelki otrok lahko ostali z njimi in ne bo stroškov s pošiljanjem paketov. Izdelki morajo biti oddani najkasneje do petka, 14. februarja 2020 na elektronski naslov: sinapsa.junior@gmail.com z zadevo Sinapsin natečaj.

Izdelki morajo biti obvezno opremljeni s podatki avtorjev:

  • Ime in priimek učenca
  • Starost
  • Razred
  • Šola
  • Ime in priimek mentorja ter njegov e-poštni naslov

V primeru, da pošiljate več izdelkov različnih avtorjev, ustrezno nakažite, kateri izdelek pripada kateremu avtorju.

Ob prejemu vaše elektronske pošte in izdelkov učencev vam bomo poslali potrdilo o prejemu izdelka. V kolikor potrditve ne dobite v treh dneh od pošiljanja, smatrajte kot, da elektronske pošte nismo prejeli. Prosimo, da ponovite pošiljanje ali pa se obrnete tudi na vodjo letošnjega natečaja: 051-617-869 (Lara Jereb).

Več o SiNAPSINEM natečaju Nevidne niti


(Število obiskov: 53)
Dostopnost